KGB

Jag har nog blivit tusen gånger coolare sen jag skrev här senast. För det första har jag tatuterat mig. I mitt eget kök. Med en tatuerare som matades med rom under tiden. Och så har jag varit i Budapest på Sziget. En festival med ca 400 000 besökare. Min absoluta höjdpunkt där var nog när vi var på kommunistcirkus. För att komma in där över huvud taget behövde man ett pass. Det fick man gratis i entrén, man fick fylla i uppgifter och sen ritade dom en bild av dig.Man kunde välta käglor i form av kapitalister och präster, sparka kepsen av Bush (jag sparkade bättre än kock.) och se på dockteater som var USA-kritisk. Men det bästa av allt var när jag och Ida hamnade i förhör. Cirkusen var ett litet område med olika aktiviteter och happenings. Där gick det omkring folk i olika sovjetuniformer och tiggarbarn som ville ha toapapper och öl. Personerna i uniformer fick man muta med cirkusvalutan som man fick i entrén för att få tillstånd att göra saker.Vi drack ju öl där inne mellan aktiviteterna så jag och Ida gick ut för att kissa. När vi skulle in igen smet vi förbi i passkontrollen och sprang mot själva cirkusen som just skulle till att börja. Då kom det tre uniformsklädda och mycket allvarliga personer och haffade oss. Jag trodde att dom skulle ta oss bakom en husknut och nöja sig med en saftig muta. Men oj så fel jag hade. Dom hade byggt upp ett så jäkla crepy rum. Fullständigt sterotypiskt och tidsenligt med gamla möbler och stor vitbländande förhörslampa. En i taget fick vi sätta oss framför komendanten (eller vad han nu var) och svara på frågor via en tolk som pratade knaglig engelska. Vi var ju rätt fnissiga, för det var ju på lek. Men satan vad dom höll masken. Snett bakom satt en uniformsklädd tjej och skrev på en gamal skrivmaskin. När kommendanten surnade till på Ida reste han  sig och gick sakta bakom henne, pratade oavbrutet på ryska/tyska/ungerska (!?) och rätt vad det var blev han svinarg och började slå i en bokhylla. Vi hoppade högt och Ida började nästan gråta. Det var skitkul och läskigt på samma gång. Sen fick vi en Lenin-pin och en affish och så sa kommendanten i lika brysk ton som tidigare "thank you for playing whit us". Vi sprang därifrån och bestämmde oss för att åka dit nästa år igen!

Sziget var för övrigt en helt otroligt bra festival. Rent, fräscht, nästan inga köer. Och bästa av allt: En Chuck Norris Bar med Very Long Long Icetea. (Dvs en hink full med sprit.)
moget | |
#1 - - Rövfejan:

Äntligen! (att du uppdaterade din blogg. Har saknat dina roliga skriverier)

Upp