Ernstat skiten ur advent.

Prostens pepparkakor från ett recept i en kokbok från 1947 bakade jag igår.  Receptet kan såklart vara betydligt äldre. Mamma var med och bakade. Degen var lätthanterlig och modern likaså. 

Nästa steg i att Ernsta skiten ur helgen var att komponera en krans till föräldrarnas ytterdörr.  Här sattes mitt tålamod på svårt prov.* Mamma hade gott om visioner. Hon glömde dock att förmedla dessa innan jag band kransen. Under processen höll jag upp kransjäveln emellanåt för att visa henne hur det såg ut. Hon suckade matt och viskade nästan ohörbart mmhumm.  Inte som jag tänkt mig riktigt....
Mammas bidrag är de tre svamparna. 
(null)


Idag gick jag på julmarknad i Finspång. Korta människors förmåga att stanna upp mitt i ett gångstråk och fullkomligt blockera all framkomlighet är imponerande. Och fruktansvärt irriterande. Jag är också irriterande som gång på gång får för mig att det är mysigt med julmarknader. Det är inte ett dugg mysigt. Det är trångt och jävligt. Folk står i vägen och är dumma i huvet. Jag köpte lite bös. Bla en duk till mamma. Littauiskt hantverk. Den hann ligga på bordet i säkert en hel timme innan jag spillde Uncle Bens Sweet n sour på den. Kuken! Gnuggade bikarbonat på fläkarna. Det gjorde susen. 

När jag gick hem från marknaden så tänkte jag på innebandy. Kanske det töntigaste sport som existerar. Men jag är sjukt sugen på att spela innebandy a la korpenfotboll. Lite laid back sådär. 

Väl hemma hos föräldrarna igen fick jag en räkmacka. Ett präktigt gubbvil på det. Sen gjorde jag två Janssons frestelse. Behöver inte ens recept till denna kulinariska anrättning längre. 

Bra helg! 


* känner att jag vid det här laget bör ha uppnått proffstatus på att djupandas mellan sammanbitna tänder. 
moget | |
Upp