Moment

Strax efter kl fem i lördags morse tyckte samtilga familjemedlemar, kanske främst den yngsta på fem veckor, att det var dags att kliva upp. Jag vaknade bredvid en pepparkaksgubbe, åtta barnböcker och tre tofflor i en bäddsoffa. Det gäller ju att passa på att vila upp sig på helgerna liksom.
Syrran skulle klippa sig och ville ha mig som sällskap. Så kom det sig att jag också åkte på en klipptid fast ett par timmar senare. Vår frissa älskar mig. Hon tvättade håret, klippte och grejade. Till slut var det dags för hårtork och produkter. Hon kramade i någon gegga och märkte kanske att jag slöt ögonen för en stund. Få saker är ju så förbannat skönt som när någon plockar med ens hår. Då händer det! Hon börjar på riktigt att massera min hårbotten. Axlarna slappnar av och sjunker ner och jag får anstränga mig hårt för att inte somna och missa det braiga. De där minuterna, kanske tre fyra, gjorde inte bara min dag utan hela min helg.

Sen var det ju mycket annat bra med helgen förstås: Studiebesök på Mattes jobb med efterföljande pizzakäk, min yngsta systerson fantastiska minspel: han tittar på alla med en ytterst skeptiskt min som säger något i stil med "du är ju tamigfan inte klok.", lilla storebrors humör: han var glad hela tiden och sist men inte minst glögg!
Jag har bib med glögg här hemma men jag vet inte om jag vågar öppna den.

moget | |
Upp