Be cool, stay in school

Ett helt ordinärt gnällinlägg kommer lastat.
Syrrans unge, inte ännu fyllda sex år, har börjat skolan. Den första veckan var han överväldigad och kom hem och berättade stolt att i skolan finns det en matsal! Och ännu bättre, man får ta mjölk själv! (Om han fick välja skulle han leva på mjölk och inget annat.) Charmigt, gulligt. En annan tänker att "jo du pyssen, enjoy it while you can." Det är inte lika kul de återstående miljontals åren. Men till skolstart hör också nya lekkamrater. Syrrans unge är inte på något sätt blyg och har lätt för att  få nya vänner. Nu kommer gnället. Han har börjat hänga med en liten snubbe som har ett helt annat vokabulär än vad som enligt mig anses som okej för ett barn. (Och det kan man ju inte beskylla den lilla snubben för, han har ju fått det någonstans ifrån.)

Igår när syrran och systerson skulle duscha var han inte helt förtjust över idéen och utbrister " Håll käften annars slår jag in pannbenet på dig!" Inte ens sex år och talar så till sin mor! Jag hoppas innerligt att han inte förstår vad det betyder. Men samtidigt är jag rätt säker på att han gör det. Han förstår vad håll käften betyder. Han förstår slår, och han borde förstå vad pannben är för något.

Som en föråldrad moraltant som ojar sig över ungdomens respektlöshet och grova svordomar. Men hallå, hot om våld? Vad hände med pilutta dig! och taskmört?

Grabben skulle helt klart behöva lite one on one-tid med sin moster nu, och det var planen. De kommer till föräldrarhemmet idag, men syrran ville inte att jag skulle komma. Jag har precis varit sjuk och hon är gravid.  Jag får helt enkelt lägga min energi på att flytta istället.

Men först; ett välbehövligt gubbvil.
moget | |
Upp